Toeleiding van leerlingen
Toeleiden van leerlingen
1. Bepaal de doelgroep
Een duidelijke omschrijving van de doelgroep op wie de zomerschool gericht is, is essentieel om een effectieve zomerschool in te richten. Daarbij moet het helder zijn op welke onderwijsvorm, leerjaar en profiel je de zomerschool gaat richten. Onderstaande vragen helpen je om de doelgroep te bepalen
A. Welke doelgroep?
lagere school
buitengewoon lagere school
secundaire school
buitengewoon secundaire school
OKAN
leren en werken
OV3
OV4
B. Welk leerjaar?
1
2
3
4
5
6
C. Welk profiel?
anderstalige kinderen
kinderen met leerachterstand
kinderen met een laag welbevinden
kinderen met een risico op te weinig stimulering in de vakantie
kinderen met een lage SES
anders
TIP: vind je het moeilijk om op deze vragen te beantwoorden? Leg ze dan voor aan de directie van een of meerdere scholen zodat je hun input kunt gebruiken.
2. Maak contact met de scholen op het grondgebied.
- Zorg dat de rolverdeling duidelijk is. Spreek je scholen aan in partnerschap of om enkel de toeleiding te organiseren? Zorg ervoor dat de verwachtingen duidelijk zijn om misverstanden te vermijden.
- Communiceer de missie/visie van de zomerschool en de omschrijving van de doelgroep. Vraag hen om op basis daarvan een selectie van leerlingen te maken die passen in het zomerschoolproject. Vermeld daarbij om de leerlingen te ordenen in ‘hebben heel veel nood aan een zomerschool, hebben veel nood aan een zomerschool, hebben nood aan een zomerschool’. Zo krijg je zicht op de heersende nood.
TIP: als het haalbaar is om met de scholen (directie, zorgcoördinator of leerkrachten) in gesprek te gaan is dat te verkiezen boven mailverkeer. Het zal echter een tijdsinvestering vragen, maar deze zal opbrengen.
3. Naadloze overgang van school naar zomerschool
a. aanwezig bij oudercontact
Als je als organisator van een zomerschool aanwezig bent tijdens het laatste oudercontact op de school kan je ervoor zorgen dat leerlingen en hun ouders direct worden toegeleid naar de zomerschool. Je kan zo de administratie direct in orde brengen en je hebt verbinding gemaakt met het gezin in kwestie. Eventueel kan je van dit moment ook gebruik maken om een intake gesprek te doen waarin je verslag neemt van de beginsituatie en de leerling leert kennen door bijvoorbeeld te vragen naar interesses.
Tip: Ondervind je een taalbarrière? Klasse ontwerpt fiches in heel wat verschillende talen waaronder ook een over het wat en waarom van een zomerschool. Je vindt ze hier terug.
b. aanspreken van instanties
Als er gezinnen reeds omkaderd zijn met instanties (bijv. brugfiguren, leerbuddy's, OCMW, huis van het kind,...) neem dan zeker contact op met alle betrokken partijen. Zo vermijd je dubbel werk en kan je exact inspelen op de noden van het kind.
Praktijk voorbeelden
Een artikel over hoe de zomerschool in Aarschot en in Hove de toeleiding van leerlingen hebben georganiseerd vind je hier.
Heb je nog tips voor een naadloze overgang van school naar zomerschool? Post ze hieronder!
0 reacties