Evenwicht spelen en leren
Welke plaats hebben spelen en leren in jouw zomerschool?
Spelen en leren vinden elkaar in de zomerschool. Hoe deze twee zich tot elkaar verhouden, hangt af van de keuzes die je als zomerschool maakt in de organisatie van het speel- en/of leeraanbod.
Via onderstaande opdracht ontdekt je de mogelijkheden en laten we je nadenken over welke organisatievorm jou het meeste aanspreekt.
Doe deze opdracht vooral ook met het volledige team van vrijwilligers. Op die manier komen jullie tot een gedragen visie en keuze.
Opdracht: bepaal de plaats van spelen en leren in jouw zomerschool
Er zijn verschillende manieren om naar spelen te kijken.
· Je kan spelen zien als een middel: in dat geval gebruik je spelen als middel om een bepaald doel te bereiken (bv. leerdoelen bereiken, kinderen laten ontwikkelen, fysieke gezondheid stimuleren,…)
· Je kan spelen zien als een doel op zich: in dat geval stimuleer je spelen om te spelen, spelen dient geen specifiek doel en is op zichzelf een waardevolle activiteit
Beide manieren om te kijken naar spelen zijn gelijkwaardig. Ze vertrekken echter vanuit een verschillende visie en hebben daarom effect op de organisatie van het aanbod in de zomerschool.
Beantwoord de volgende vragen en motiveer je antwoord. Deel je antwoord met anderen door onderaan de pagina een bericht achter te laten.
· Welke rol neemt spelen volgens jou in binnen de zomerschool?
· Zie je spelen eerder als middel of eerder als doel op zich? Of beiden?
· Hoe vertaalt dit zich concreet in de organisatie van de zomerschool?
De visie van de zomerschool op spelen bepaalt op welke manier jullie de zomerschool zullen vormgeven.
We onderscheiden drie organisatievormen om een speel- en/of leeraanbod vorm te geven. Voor iedere organisatievorm vind je in deze e-course een aparte module.
· In de klas: jullie kiezen ervoor om een leeraanbod af te wisselen met een speel- of verrijkingsaanbod. Spelen en leren worden gezien als afzonderlijke activiteiten. Tijdens het speel- of verrijkingsaanbod kan spelen óf een doel op zich zijn, óf een middel om doelen te bereiken. In modules A kom je meer te weten!
· Geïntegreerd aanbod: jullie kiezen ervoor om spelen en leren met elkaar te integreren waarbij spelen ingezet wordt als een middel om te leren. In modules B kom je meer te weten!
· Speelaanbod met leerprikkels: jullie kiezen ervoor om een rijk speelaanbod te voorzien met spelen om te spelen als doel. Aan die speelaanbod worden leerprikkels toegevoegd. In module C kom je meer te weten!
Ongeacht de gekozen organisatievorm willen we je stimuleren om in de zomerschool voldoende ruimte te maken voor momenten van spelen om te spelen. Speelplezier is dan het enige doel. Deze momenten geven kinderen een gevoel van vrijheid en verhogen het vrije tijdsgevoel.
Veel succes!